NOT AVAILABLE

Den elektrische automaat’s van China wordt gladder plus goedkoper

Theo zou vandaag reageren op reacties van den lezer overheen dit wetsartikel tussen 12.00 plus 13.00 uur. Ga zoals ie commentaargedeelte onderaan dit pagina wegens te porties watten u denkt overheen den opkomst van dit meer betaalbare EV’s.

Ter China vermelden zij ie den zeemeeuw, plus ie lijkt ter te stappen. Ie is strakgespannen plus kantig, met heldere, neerwaartse slanke koplampen diegene meer dan eentje vleugje ondeugende ogen wegens kip heen hebben.

Ie is natuurlijk eentje automaat. Ene zeer kleine, ontworpen indien eentje goedkope stadsloop – maar ie schenkkan eentje enorme significatie hebben. Vacant te China sinds 2023, waar ie extreem populair is gebleken, is ie nipt te Europa gelanceerd met den naam Dolphin Surf (omdat Europeanen klaarblijkelijk noch zo geestdriftig zijn overheen Seagulls indien Chinezen).

Wanneer ie dit week te ie VK te koop is, wordt verwachten dat ie eentje prijskaartje van vrijwel £ 18.000 heeft. Dat zou ie nog steeds maken, voordat eentje elektrische automaat op den westerse markten, jawel hevig goedkoop.

Ie zou noch ie volkomen geprijsde monster wordt aangeboden: den Dacia Spring, vervaardigd te Wuhan samen wegens Renault plus Dongfeng, plus den Leapmotor T03, diegene wordt vervaardigd wegens eentje snaak venture tussen Chinese startup Leapmotor plus Stellantis, kost beide minder.

Maar den dolfijn-surf is den invasieve soorten diegene reeds lang gevestigde merken zichzelf ie uiterst zorgen maken. Dat komt omdat ie nering erachter steeds grotere golven heeft geproduceerd op internationale markten.

BYD is reeds den grootste speler te China. Ie haalde Tesla te 2024 te wegens ’s werelds best verkochte maker van elektrische voertuigen (EV’s) te wordt, plus sinds ie twee schooljaar geleden den Europese markten binnenkwam, is ie agressief uitgebreid.

“Wij willen binnenshuis 10 schooljaar nummer één zijn op den Britse markt”, zegt Steve Beattie, verkoop- plus marketingdirecteur voordat BYD UK.

BYD maakt onderdeel uit van eentje bredere uitzetting van Chinese bedrijven plus merken diegene volgens sommigen ie gezicht van den wereldwijde motorindustrie zullen kunnen veranderen – plus diegene reeds reden heeft gedaan wegens radicale daad van den Amerikaanse overheid plus den EU te hebben.

Ie betekent dat eenmalig ongeneesse merken zoals NIO, Xpeng, Zeekr of Omoda nipt zoveel weten namen kunnen wordt indien Ford of Volkswagen. Zij zullen penis wordt van klassieke merken zoals MG, Volvo plus Lotusbloem, diegene reeds jaren onder Chinese eigendom staan.

Den aangeboden producten omvatten reeds eentje kolossaal bereik, van runabouts zoals den kleine dolfijn-surf totdat exotische supercars, zoals den koepelende U9, van Byd’s high-end sub-merk Yangwang.

“Chinese merken brengen enorme herkomst op den Europese markt”, zegt David Bailey, hoogleraar zakelijke plus economiestudie aan den Birmingham Business Schoolgebouw.

Ter 2024 werden wereldwijd 17 miljoen batterij- plus plug-in hybride automaat’s verkocht, 11 miljoen daarvan te China. Chinese merken hadden terwijl 10% van den wereldwijde EV- plus plug-in hybride verkoper buitenshuis hun vaderland, volgens den Consultancy Rho Motion. Dat cijfer zou dolletjes maar groeien.

Voordat consumenten zullen ie juist televisiejournaal willen zijn-wat leidt totdat meer hoogwaardige plus betaalbare elektrische automaat’s diegene vacant komen. Maar met rivaliteit tussen Beijing plus westerse machten diegene geen tekenen van versterking vertonen, zijn sommige experts verontrust dat Chinese voertuigen eentje beveiligingsrisico van hackers plus derden kunnen vertegenwoordigen. Plus voordat gevestigde toneelspelers te Europa vormt ie eentje formidabele uitdaging voordat hun historische overheersend.

“[China has] Ene kolossaal kostenvoordeel wegens schaalvoordelen plus batterijtechnologie. Europese fabrikanten zijn verafgelegen achter op “waarschuwt den soeverein Bailey.

“Uitgezonderd zij intact snel wakker wordt plus inhalen, kunnen zij wordt weggevaagd.”

STERDE-CONCURENTIE te China

Den Chinese automaat -industrie ontwikkelt zichzelf snel sinds ie land te 2001 ter den Wereldhandelsorganisatie kwam. Maar dat veranderingsproces versnelde snel te 2015, waarna den Communistische Partij haar “Made te China 2025” -initiatief introduceerde. Ie 10-jarige project wegens van ie land eentje voorman te maken te verschillende hightech-industrieën, waaronder EV’s, trok intense kritiek uit ie buitenland, plus met name den VS, te midden van claims van gedwongen technologieoverdrachten plus inbraak van intellectueel eigendom-die den Chinese regering ontkent.

Gevoed wegens weelderige staatsfinanciering, hielp ie project ter ie leggen van den ondergrond voordat den braakzame groei van bedrijven zoals BYD – origineel eentje maker van batterijen voordat mobiele telefoons – plus stonden den Chinese moederbedrijven van MG plus Volvo, SAIC plus Geely toe wegens belangrijke toneelspelers op den EV -markt te wordt.

“Den algemene standaard van Chinese automaat’s is jawel intact, intact hooggelegen”, zegt Dan Caesar, chief executive van Electric Vehicles UK.

“China heeft extreem snel geleerd hoe automaat’s te produceren.”

Weliswaar is den mededingers te China steeds meer moordend worden, met merken diegene voordat ruimte te eentje steeds verzadderder markt wordt geschud. Dit heeft kip ertoe gebracht wegens elders op verkoper te jagen.

Terwijl Chinese bedrijven zichzelf hebben uitgebreid zoals Oost -Azië plus Zuid -Amerika, bleek den Europese markt jarenlang eentje zware noot te kritiseren – dat wil zeggen totdat regeringen hier priv den verkoper van nieuwe benzine- plus dieselmodellen be ​​te schaffen.

Den overgang zoals elektrische automaat’s opende den deur zoals nieuwe toneelspelers.

“[Chinese brands] Heb eentje mogelijkheid waargenomen wegens eentje ​​ietsje voetbeen aan den onderbouwing te krijgen, “zegt Oliver Lowe, Britse productmanager van Omoda plus Jaecoo, twee submerken van den Chinese gigantische Chery.

Lage arbeidskosten te China, te combinatie met overheidssubsidies plus eentje zeer gevestigde supply chain, hebben Chinese bedrijven voordelen gegeven, hebben hun rivalen beweerd. Ene rapport van den Zwitserse bankgebouw UBS, gepubliceerd staart 2023, suggereerde dat BYD dolletjes te staat wasgoed wegens automaat’s 25% goedkoper te construeren dan westerse concurrenten.

Chinese bedrijven ontkennen dat ie stadion ongelijk is. Xpeng’s vice -voorzitter Brian Gu vertelde den BBC op den Paris Autosalon te 2024 dat zijn nering concurrerend is “omdat wij met tand plus spijker hebben gevochten wegens den uiterst competitieve markt ter wereld”.

‘Naked Protectionism’ uit den VS?

Verontrusting dat den invoer van Chinese EV internationale markten zullen kunnen overspoelen ten koste van gevestigde fabrikanten, bereikten koorts te 2024.

Ter den VS waarschuwde den Alliantie voordat den Amerikaanse vervaardiging dat zij eentje “uitstervenniveau-evenement” voordat den Amerikaanse industrie konden blijken te zijn, terwijl den voorzitter van den Europese Makelaarsprovisie Ursula von der Leyen suggereerde dat “enorme staatssubsidies” voordat Chinese bedrijven den Europese markt verstoren.

Den Biden-administratie heeft dramatische daad ondernomen plus den importtarieven op Spleetoog-gemaakte EV’s verhoogd van 25% totdat 100%, waardoor ie effectief zinloos wasgoed wegens zij te den VS te verkopen.

Ie worden wegens Beijing veroordeeld indien “naaktfiguur protectionisme”.

Terwijl, te oktober 2024, legde den EU reserve tarieven op van maximaal 35,3% aan den Chinese EV’s. Ie VK ondernam echter geen daad.

Matthias Schmidt, oprichter van Schmidt Automotive Research, zegt dat den tarieven van den EU ie nu moeilijker hebben geproduceerd voordat Chinese bedrijven wegens marktaandeel te zegevieren.

“Den deur wasgoed wijd open te 2024 … maar den Chinezen konden hun mogelijkheid noch nemen. Met den tarieven zijn Chinese fabrikanten nu noch te staat wegens hun kostenvoordeel op Europese consumenten te pushen.”

Renault’s ultramoderne EV-hub

Europese fabrikanten racen wegens hun inherent betaalbare elektrische automaat’s te uitbouwen. Den Franse autofabrikant Renault is eentje van kip.

Ter zijn fabriek te Douai, te ie noordoosten van Frankrijk, lasnaad secties van staal lassecties van staal wegens autolichamen te vormen, terwijl op den hoofdassemblagelijn, geautomatiseerde systemen aan jawel paren bodyshells, deuren, batterijen, motoren plus andere onderdelen, voordat menselijke werknemers den finishing touches verklappen.

Den fabriek maakt sinds 1974 automaat’s voordat Renault, maar viertal schooljaar geleden werden den verouderende productielijnen vervangen wegens nieuwe sterk geautomatiseerde, digitaal gecontroleerde systemen.

Ene onderdeel van den webpagina worden zowel overgenomen wegens den Chinese batterijbureau AESC, diegene zijn inherent “Gigafactory” ongeacht den deur bouwde.

Ie maakt onderdeel uit van ie bredere project van Renault wegens eentje ​​ultramoderne EV “Hub” te Noord-Frankrijk op te zetwerk. Den hub -technieken van Chinese fabrikanten weerspiegelen den hub -kosten wegens den efficiëntie te maximaliseren plus ervoor te zorgen dat leveranciers zichzelf zo sluit mogelijk bevinden.

“Onzerzijds mikpunt wasgoed wegens hier betaalbare elektrische automaat’s te kunnen produceren wegens te Europa te verkopen”, legt Pierre Andrieux, directeur van den Douai -fabriek, uit dat geautomatiseerde processen “onzerzijds te staat zullen stellen dat winstgevend te tenuitvoerleggen”.

Maar ie nering exploiteert zowel iets dat den Chinese merken noch hebben: Heritage. Ie nieuwste monster, den Renault 5 e-tech, gebouwd te Douai, leent zijn naam aan eentje van den beroemdste producten van ie nering.

Den originele Renault 5, gelanceerd te 1972, wasgoed eentje eigenzinnige kleine Everyman -auto met boxy looks plus lage bedrijfskosten diegene eentje cultklassieker werden.

Ie nieuwe ontwerp is, ondanks dat ie eentje state-of-the-art EV is, eentje hommage aan zijn voorganger te naam plus uitwendig, te eentje poging zijn populaire aantrekkingskracht na te bootsen.

Bewaking, spyware plus hacking.

Maar ongeacht hoe wenselijk Chinese automaat’s zijn te vergelijking met Europese rivalen, zijn sommige experts van zienswijze dat wij op hun hoede willen zijn – wegens veiligheidsredenen.

Den meeste moderne voertuigen zijn op den eentje of andere methode op internet gebaseerd-om bijvoorbeeld satellietnavigatie toe te staan-en den telefoons van politici zijn vaak verbonden met autosystemen. Pioniered wegens Tesla, schenkkan zogenaamde “over-the-air updates” den software van eentje automaat op afstand upgraden.

Dit heeft allen geleid totdat zorgen, te sommige kringen dat automaat’s kunnen wordt gehackt plus tweedehands wegens spyware te koestering, individuen te nakijken of zelfs geïmmobiliseerd te wordt ter den aanraking van eentje toetsenbord.

Tesla -logo en auto omringd door lichten

Tesla pionierde “over-the-air updates” waardoor software op afstand schenkkan wordt bijgewerkt [Getty Images]

Voordien dit schooljaar meldde eentje Britse krant dat militaire plus inlichtingenleiders waren opgedragen den officiële zaken noch te doorspreken tijdens ie rijden te EV’s; Er worden zowel beweerd dat automaat’s met Chinese componenten waren wederrechtelijk uit gevoelige militaire locaties.

Ter mei beweerde eentje voormalige hoofdeinde van den spionagedienst MI6 dat den Chinese technologie te verschillende producten, waaronder automaat’s, op afstand kon wordt gecontroleerd plus geprogrammeerd. Sir Richard Dearlove waarschuwde parlementsleden dat er ie potentieel wasgoed wegens “Londen te immobiliseren”.

Beijing heeft steevast alle beschuldigingen van spionage ontkend.

Ene woordvoerder van den Chinese ambassade te Londen zegt dat den recente aantijgingen “volledig ongegrond plus bespottelijk” zijn.

“China heeft consequent gepleit voordat den veilige, open plus op regels gebaseerde ontwikkeling van wereldwijde supply chains,” vertelde den woordvoerder aan den BBC. “Chinese ondernemingen diegene overheen den hele wereld opereren, willen zichzelf opvolgen aan lokale wet- plus voorschriften.

“Totdat op vandaag is er geen geloofwaardig bewijs wegens den uitspraak te ondersteunen dat Chinese EV’s eentje veiligheidsdreiging voordat ie VK of eentje ander land vormen.”

Chinese overheid is ‘noch te den hel van toezicht’

Joseph Jarnecki, reseacher ter Defensie plus Security Think-Waterreservoir The Royal United Services Institute, stelt dat potentiële risico’s kunnen wordt beperkt.

“Chinese autofabrikanten is ​​te dit zeer competitieve markt. Hoewel zij zichzelf verplicht hebben aan den Chinese wet plus dat mogelijk naleving van nationale veiligheidsinstanties vereist, wil geen van kip hun vermogen wegens te groeien schaden plus internationale uitvoer te hebben wegens indien eentje veiligheidsrisico te wordt waargenomen,” zegt hij.

“Den Chinese overheid is zichzelf zowel bewust van den urgentie van economische groei. Zij zijn noch te den hel van uitsluitend toezicht.”

Meer van Indepth

Maar den automaat -industrie is slechts één landstreek waarin den Chinese technologie te toenemende mate verstrikt raakt te den Britse economiestudie. Wegens den klimaatdoelstellingen van den overheid bijvoorbeeld te penetreren, “zou ie nodig zijn wegens den Chinese geleverde technologie te gewoontes”, voegt den soeverein Jarnecki toe.

Hij is van zienswijze dat toezichthouders van belangrijke industrieën voldoende middelen willen krijgen wegens cyberbeveiliging te nakijken plus bedrijven te adviseren diegene Chinese producten van mogelijke problemen gewoontes.

Watten betreft elektrische automaat’s aangedreven wegens den Chinese technologie, er is geen twijfel dat zij hier zijn wegens te blijven.

“Zelfs indien jij eentje automaat hebt diegene te Duitsland of elders is geproduceerd, inhouden dit waarschijnlijk nogal watten Chinese componenten”, zegt Dan Caesar.

“Den werkelijkheid is dat den meesten van onzerzijds smartphones plus spullen uit China, uit den VS, uit Korea hebben, zonder er huwelijksinzegening eentje tweede veronderstelling aan te geven. Dus ik denken dat er watten angst is wegens te gaan overheen waar den Chinezen toe te staat zijn.

“Ik denken dat wij den werkelijkheid onder ogen willen zien dat China eentje vitaal onderdeel van den toekomst gaat wordt.”

Top Afbeeldingskrediet: Reuters

BBC Indepth Is ie nieuwe stulp op den webstek plus app voordat den lieve ontleding plus expertise van onze topjournalisten. Onder eentje onderscheidend verfrissend merknaam brengen wij u nieuwe perspectieven diegene veronderstellingen uitdagen, plus diepe rapportage overheen den grootste problemen wegens u te promoten eentje complexe wereld te vatten. Plus wij zullen totdat peinzen stemmende inhoud vertonen van overheen BBC-geluiden plus zowel IPlayer. Wij opstarten klein, maar denken vitaal, plus wij willen weten watten u denkt – u kunt onzerzijds uw terugkoppeling zenden wegens op den onderstaande schakelaar te klikken.