Beijing/Shanghai (Reuters) -China’s wagen -industrie heeft jarenlang opgezwollen autoverkopen via ene ontluikende onderbrak den overheid gesteunde grijze markt diegene nieuwe wagen’s registreert meteen ongeacht den assemblagelijn plusteken zij vervolgens zoals ie buitenland scheiden mits “gebruikte” voertuigen.
Dit zogenaamde “nul-mijl” -auto’s zijn nooit gedreven, maar zij wordt geëxporteerd zoals gewoon aan markten zoals Rusland, Centraal-Azië plusteken ie Midden-Oosten, waardoor Chinese autofabrikanten groei kunnen voordoen plusteken wagen’s kunnen wegdoen dat ie moeilijk zullen zijn wegens ter ie binnenland te verkopen, volgens ene herzieners van overheidsdocumenten plusteken interviews met vijf autoverhandelaars plusteken autoverhandelaren.
“Dit is ie resultaat van ene bijna-vierjarige prijsoorlog diegene bedrijven wanhopig heeft vervaardigd wegens eventuele verkoper te reserveren,” zei Tu Le, ter Michigan gevestigde oprichter van Consultancy Sino Wagen Insights.
Den praktijk kreeg louter nationale voetlicht nadat den chef van den Chinese automaker Great Wall Motor den verkoper van gebruikte wagen’s ter China ter mei bekritiseerde. Op 10 juni veroordeelde den dagelijkse krant van den People den verkoper van nul-kilometerstand gebruikte wagen’s ter inherent land.
Den krant, diegene vaak den posities van den Chinese voormannen van den Communistische Partij aangeeft, gaf dit nep -gebruikte wagen’s den schuld voordat ie verlagen van den verheerlijken te midden van ene verwelkende nationale prijsoorlog plusteken riep op totdat “zware regelgevende daad” wegens den orde te repareren.
Maar den uitvoer plusteken verkoper van nep -gebruikte wagen’s wordt actief aangemoedigd onderbrak regionale regeringen ter China, volgens ene Reuters -evaluatie van staatsmedia -rapporten plusteken overheidsdocumenten.
Lokale overheden hebben den praktijk omarmd mits essentieel voordat ie behalen van ambitieuze doelen voordat economische groei diegene onderbrak Beijing is vastgesteld, volgens ene Reuters -evaluatie van lokale beleidsdocumenten plusteken media -artikelen.
Reuters heeft 20 lokale overheden ter China geïdentificeerd – waaronder uitgestrekte exporthubs zoals Guangdong plusteken Sichuan – diegene hun steunpilaar hebben beschreven voordat den uitvoer van gebruikte wagen’s met nul -mijl ter publiek beschikbare overheidsdocumenten.
Den tactiek omvatten ie creëren van reserve licenties voordat den uitvoer van gebruikte wagen’s met nul-mijl, fast-tracking belastingclub claims, investeren ter exportinfrastructuur plusteken ie financieren van netwerkevenementen wegens nul-mijlage gebruikte-auto-export aan te moedigen, blijkt uit den overheidsdocumenten.
Den exportmarkt voordat gewoonte van den gebruikte wagen werkt mits volgt: mits ene nieuwe wagen uit den assemblagelijn tevoorschijn komt, koopt ene exporteur den wagen rechtstreeks van den automaker of via ene dealer, registreert dit met ene Chinese nummerplaat plusteken markeert dit vervolgens onmiddellijk mits ene tweede hand voordat verzending ter ie buitenland. Onderweg boekt den automaker den wagen zoals verkocht plusteken registreert den inkomsten.
Den voorstelling van steunpilaar van lokale overheden zullen weinig zin hebben overal buitenshuis den centraal geplande staathuishoudkunde van China. Maar hier vermag ie voordoen van ene snelle groei van den omzet plusteken werkgelegenheid promotie te verwerkelijken of nieuwe financiering te ontgrendelen terwijl zij economische doelen missen diegene onderbrak Beijing druppen, vermag leiden totdat demoties van lokale functionarissen.
Omdat dit exportbedrijven zowel ene enkele wagen kopen mits verkopen, is den transactiewaarde ie dubbele van diegene van nieuwe of gebruikte auto-aankopen, dus den lokale overheden maken hun wegens ene winkelzaak op hun grasmat op te zetwerk wegens hun BBP-statistieken snel plusteken kunstmatig te stimuleren, zeiden twee Chinese auto-industrie-executives.
Den tactiek is slechts één teken dat den Chinese wagen -industrie – ’s werelds grootste – den produktie toestaat den vraag te verbeteren, ene langdurige nationale prijsoorlog te stimuleren plusteken beschuldigingen van automotive te storten “ter ie buitenland dumpen.
Cuidongshu, den secretaris -generaal van den China Reiziger Car Association, prees den praktijk vroeger dit maand tijdens ene online paneldiscussie georganiseerd onderbrak Tencent’s News Portal plusteken zei dat ie ene alternatief kanaal wasgoed voordat autofabrikanten ter China wegens toegang te krijgen totdat voorschrijven markten ter ie buitenland dat zij mogelijk geen toegang hebben wegens den stijgende handelsbarrières wereldwijd.
Hij voegde eraan toe dat ie zowel hielp wegens te voldoet aan den overzeese vraag zoals onderbrak China gemaakte wagen’s ter neerdalen waar Chinese merken nog moesten binnentreden.
Reuters nam voeling op met alle ter dit wetsartikel genoemde lokale overheden voordat commentaar, maar geen enkele reageerde. Ie Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken plusteken ie ministerie van Negotie reageerde noch op ene verzoek wegens commentaar.
Overheidssteun
Support van den lokale overheid heeft verschillende vormen aangenomen, van ie vergemakkelijken van papierwerk totdat ie toewijzen van reserve quota voordat lokale voertuigregistraties, totdat ie toenemen van kosteloos magazijnen voordat gebruikte wagen’s van nul-kilometerstand sluit via den Chinese land- plusteken maritieme limieten, blijken den Chinese documenten.
Te schrikkelmaand 2024, den planningscommissie van den zuidelijke stad Shenzhen, ene van den rijkste steden van China plusteken ene technische hub diegene den thuishonk is van Huawei plusteken Tencent, belooft den uitvoer van nul-kilometerstand gebruikte wagen’s uit te breiden mits onderdeel van den inspanningen wegens ene jaarlijkse mikpunt te doordringen wegens 400.000 voertuigen te uitvoeren.
Te den buurt kondigde den Zuid-Chinese wereldstad Guangzhou vroeger dit klas aan dat ie ene mechanisme had gecreëerd wegens den uitvoer van nul-kilometers benzinevoertuigen te ondersteunen plusteken te versnellen onderbrak reserve quota toe te wijzen voordat lokale registraties diegene verschillend zijn afgetopt wegens verkeersconstering plusteken luchtvervuiling ter den stad te verzachten.
Xinmi, ene district van Zhengzhou, den provinciale hoofdstad van den op twee na uiterst dichtbevolkte provincie Henan van China, zei ter schrikkelmaand dat ie den lokale onderneming Xinjisheng Supply Chain Management Co., LTD hielp wegens “gebruikte auto-export te promoveren, wegens uitvoer te tradities wegens den nationale verkoper te stimuleren.”
Reuters ontdekten dat ene twaalf gemeenten den uitvoer van gebruikte wagen’s van nulmijlen stimuleerden mits onderdeel van hun tactiek of kern voordat hun groeitlannen.
Den provincie Sichuan, ene van den belangrijkste economische motoren van China, zei ter oktober ter ene beleidsdocument dat ie den oprichting had ondersteund van ene “online exportecosysteem voordat nul-mijl gebruikte NEV’s” onderbrak e-commerceplatforms te promoten zoals Alibaba International, waar 100 Sichuan-gebaseerde gebruikte CAR-verkopers nu actief zijn.
Xinjisheng Supply Chain Management plusteken Alibaba reageerde noch op verzoeken wegens commentaar.
Marktverschuivingen
Den praktijk begon ergens na 2019 waarna China gebruikte dat gebruikte wagen’s zoals andere neerdalen konden wordt geëxporteerd. Nu zijn duizenden kooplieden betrokken via ie doorspelen van nieuwe wagen’s zoals tweedehands wegens zichzelf te plaatsen voordat ie kanaal, volgens Wang Meng, ene consultant voordat den China Automobile Dealers Association.
Van den 436.000 gebruikte passagiers- plusteken bedrijfsvoertuigen diegene ter 2024 onderbrak China zijn geëxporteerd, wordt 90% geschat op “nul-mijlage”, zei Wang.
China haalde Japan ter wegens ’s werelds grootste exporteur van nieuwe wagen’s ter 2023 te wordt plusteken exporteerde 6,41 miljoen voertuigen vorig klas, volgens den China Reiziger Car Association. Hiervan zullen vrijwel 6% feitelijk nul-kilometers gebruikte wagen’s zijn geweest, volgens den schattingen van Wang.
Twee dealers plusteken twee experts uit den industrie zeiden dat den meerderheid van den gebruikte wagen’s van nulmijlen brandstof is aangedreven plusteken dus minder wenselijk op den Chinese markt. Maar elektrische voertuigen, diegene verslagen zijn aan genereuze onderbrak den overheid gefinancierde inkoopsubsidies, maken zowel ene vorstelijk fragment uit.
Huanyu Wagen, ene gebruiker van gebruikte wagen’s ter den westelijke wereldstad van China van Chongqing, uitgebreid zoals den nul-mijlage gebruikte auto-activiteiten ter 2022.
Den opbrengsten waren zo inderdaad ter 2022 plusteken 2023 dat zij ter staat waren wegens 10.000 yuan ($ 1.400) aan winst te verdienen voordat ene elektrische sedan diegene zij voordat 40.000 yuan ter China hadden gekocht onderbrak ie ter Centraal -Azië te verkopen, zei William NG, directeur van den internationale marktafdeling van ie onderneming.
Kritiek is begonnen te monteren. Op 7 juni riep Zhu Huarong, voorzitter van den Chinese automaker Changan op totdat ene performen tegen den uitvoer van gebruikte wagen’s met nul-kilometerstand tijdens ene Chinese autoconferentie, plusteken zei dat den praktijk “ter ie buitenland” ter ie buitenland van Chinese merken vermag schaden. Changan reageerde noch op ene verzoek wegens voorts commentaar.
Xing Lei, den ter Massachusetts gevestigde oprichter van Consultancy Autoxing diegene inzichten biedt overheen Chinese EV-bedrijven aan buitenlandse investeerders, zei dat den praktijk buitenlandse investeerders sceptisch zullen kunnen toestaan beoordelen.
“Hoeveel zijn er onvervalst of opgezwollen? Niemand weet ie,” zei hij.
‘Dumpen’ zorgen
Den proliferatie van nieuwe wagen’s diegene te koop wordt verzonden met “gebruikte” tags is ie versterken van den angst dat China gesubsidieerde voertuigen ter ie buitenland dumpt, ter ene tijdstip waarin Beijing op zoek is zoals exportmarkten buitenshuis den Verenigde Staten, nu zwaar beschut onderbrak tarieven.
Sommige neerdalen, verontrust dat den instroom van wagen’s lokale dealers zullen wegdrijven plusteken consumenten verwarren, opstarten terug te verklikken.
“Wij zien absoluut wrijving plusteken strakheid ter markten waar er hoewel fabrikanten op ie terrein zijn”, zegt Michael Dunne, ene consultant diegene den Chinese wagen -industrie nauwsluitend volgt.
Rusland heeft ter 2023 ene overheidsbesluit uitgegeven dat effectief nul-mijlage gebruikte wagen’s van merken verbood diegene hoewel officiële distributeurs ter ie land hadden. Ie Commerce Schrijftafel van Heihe, ene Chinese stad diegene aan den landgrens tussen China plusteken Rusland ligt, zei afgelopen november op haar webstek dat dit van toepassing wasgoed op Chinese merken zoals Chery, Changan plusteken Geely.
Geely weigerde commentaar te geven, terwijl Chery plusteken Changan noch reageerden op verzoeken wegens commentaar.
Den marktregelgevers van andere neerdalen, waaronder Jordanië, zijn hun definitie van gebruikte wagen’s uit te voeren onderbrak ene langere tijdsperiode na den vergunningen of produktie van ene voertuig te verplichten voordat ie wordt geclassificeerd zoals tweedehands.
NG, van Huanyu Wagen, zei dat den groeiende rivaliteit van nieuwkomers zoals Mom-and-Speelpop-winkels plusteken zelfs Tiktokers diegene gebruikte wagen’s met nul kilten diegene den handeldrijven verkochten, minder winstgevend werden verkocht.
“Vroeger verkochten zij vazen, wijn plusteken verkopen zij nu op dezelfde methode wagen’s”, zei hij overheen den nieuwkomers. “Dit is puinhoop.”
(Rapportage onderbrak Beijing plusteken Shanghai Newsrooms; aanvullende rapportage onderbrak Gleb Stolyarov ter Tbilisi; herschrijven onderbrak Mike Colias plusteken Michael Leardh)