NOT AVAILABLE

‘S werelds eerste e-methanolplant op commerciële schelp opent ter Denemarken

Vanwege Isabelle Yr Carlsson

Kopenhagen (Reuters)-Den eerste commerciële e-methanolfabriek ter wereld begon dinsdag ter Denemarken ter Denemarken, met scheepvaartgigant Maersk diegene ene percentage van den vervaardiging zullen kopen mits motorbrandstof met ene lage uitstoot voordat zijn zeevloot van containerschepen.

Den scheepvaartsector staat onder druk wegens nieuwe brandstofbronnen te vinden nadat den meerderheid van den terechtkomen hun toeverlaat heeft gegeven aan maatregelen wegens te promoten tijdens ie penetreren van den doelen van den internationale maritieme organisatie wegens CO2 -emissies tegen 2050 te elimaneren.

Totdat dusverre nul-emissie scheepvaartbrandstoffen, zoals groene ammoniak plus e-methanol, diegene wordt vervaardigd met behulp van hernieuwbare energie, zijn veelal duurder dan conventionele motorbrandstof, grotendeels omdat zij noch op schelp wordt vervaardigd.

Gesitueerd ter Kasso ter ie zuiden van Denemarken, zullen den nieuwe fabriek, diegene zoals schatting 150 miljoen euro ($ 167 miljoen) heeft gekost, 42.000 ton, of 53 miljoen liter, van e-methanol vanaf klas produceren, zei den Europese energie van den gezamenlijke eigenaren van Denemarken plus den Japanse mitsui.

Maersk zullen ene uitgestrekte klant zijn. Ie exploiteert 13 dual-fuel methanolcontainers diegene kunnen wordt aangedreven met stookolie plus met e-methanol plus heeft nog ooit 13 van den schepen besteld.

Er stond dat den jaarlijkse vervaardiging van den fabriek voldoende is wegens ene ​​vitaal 16.000 containerschip te voeden dat zeilen tussen Azië plus Europa.

Voordat den kleinere Laura Maersk, ’s werelds eerste dual-fuel containerschip, met ene vermogen van meer dan 2.100 equivalente eenheden van twintig voetbeen, vereist slechts 3.600 ton motorbrandstof vanaf klas.

Den Laura Maersk wasgoed gepland wegens dinsdag ter den buurt van Kasso te voeden.

Traditionele methanol wordt veelal vervaardigd uit gas plus steenkool.

Den Kasso-fabriek zullen e-methanol maken met behulp van hernieuwbare energie plus CO2 vastgelegd uit biogasplanten plus afvalverbranding.

Maersk zei dat ene van den grootste uitdagingen van ie overschakelen zoals duurzame motorbrandstof kosten wasgoed, plus ie onderzoekt groene brandstoftechnologieën plus efficiëntere verzending wegens ie veranderingsproces goedkoper te maken.

“Indien jouw kijkt zoals den vervaardiging van Kasso, is ie natuurlijk slechts ene letterlijke daling van den zee, dus wij willen opschalen plus wij willen kosten verlagen,” zei Emil Vikjar-Andresen, stamhoofd van ie Deense Power-to-X-team van European Energy, ter ene webinar.

Ongeacht ie gewoonte ervan ter den zeevaart, vermag e-methanol fossiele methanol ter plasticproductie vervangen, watten betekent dat ie andere Deense bedrijven vermag leveren.

Drugmaker Novo Nordisk plus Toymaker LEGO zullen e-methanol uit den fabriek gewoontes voordat ie maken van respectievelijk injectiepennen plus plastic stenen.

Overmatige warmte diegene wordt gegenereerd uit den e-methanolproductie zullen wordt tweedehands wegens 3.300 huishoudens ter den lokale omtrek te verwarmen.