Onderbrak Chen Aizhu
SINGAPORE (Reuters) – Kooplieden hebben ie afgelopen schooljaar meer dan $ 1 miljard aan Venezolaanse olieverzendingen zoals China omgedoopt zoals China indien Braziliaanse ruwe zonnebrandolie, volgens twee tanker -trackingbedrijven, bedrijfsdocumenten plusteken viertal kooplieden, kopers promoten erbij ie verlagen van logistieke kosten plusteken ie omzeilen van Amerikaanse sancties.
Onafhankelijke raffinaderijen ter China zijn den belangrijkste kopers van zeebrorne-oliezendingen uit terechtkomen diegene zijn bestraft wegens den Verenigde Staten, waarbij offshore Maleisië dient indien eentje belangrijke overdrachtshub voordat Venezolaanse plusteken Iraanse ruwe zonnebrandolie.
Sinds juli 2024 hebben kooplieden echter zowel Venezolaanse zonnebrandolie omgedoopt totdat Brazilië. Dit heeft tankers ter staat poneren wegens rechtstreeks van Venezuela zoals China te zeildoeken, den stop-over ter wateren voordat Maleisië overheen te slaan plusteken den trektocht met vrijwel viertal dagen te verminderen.
Washington heeft sinds 2019 sancties opgelegd aan den uitvoer van Venezolaanse energie wegens den inkomsten van den zonnebrandolie -export te verminderen diegene den regering van voorzitter Nicolas Maduro financiert, diegene hoewel meer dan tien schooljaar den macht heeft met verkiezingen waarvan waarnemers zeggen dat ie onregelmatig wasgoed.
Maduro plusteken zijn regering hebben sancties wegens den Verenigde Staten plusteken anderen verworpen plusteken zeggen dat zij onwettige maatregelen zijn diegene neerkomen op “economische oorlog” plusteken zijn ontworpen wegens Venezuela te verlammen.
Sinds den sancties zijn geweest, hebben oliehandelaren zonnebrandolie van ie ene schip zoals den andere op zee overgebracht wegens den oorsprong van Venezolaanse ruwe zonnebrandolie te verhullen voordat ie zoals China wordt verzonden, den grootste ruwe invoerder ter wereld.
Meer recent hebben verladers geknoeid met ie locatiesignaal van den tankers wegens ie eruit te permitteren zien nep schepen vertrekken van Braziliaanse havens wanneer zij werkelijk vanuit Venezuela zeildoeken, volgens maritieme gegevens, satellietbeelden plusteken shoreside -foto’s gecompileerd plusteken geanalyseerd wegens servicetankertrackers.com te bewaken. Dit praktijk staat beroemd indien spoofing.
Volgens Chinese grenspolitie -gegevens importeerde China vrijwel 2,7 miljoen ton, of 67.000 vaten vanaf dag (BPD), van gem bitumen uit Brazilië tussen juli 2024 plusteken maart 2025, ter waarde van $ 1,2 miljard.
Chinese raffinaderijen kopen regelmatig Braziliaanse ruwe zonnebrandolie, maar Brazilië exporteert zelden eentje bitumenmengsel, volgens staatsolie Petrobras. Braziliaanse douanegegevens registreert sinds minstens 2023 geen uitvoer van bitumen -mix zoals China.
Gem bitumen, of bitumenmengsel, is eentje teerachtige residu voordat verwerking zoals asfalt. Den typische ruwe cijfers van Brazilië voordat uitvoer wordt echter geclassificeerd indien medium-zoete zonnebrandolie uit zijn productieve offshore-velden diegene beroemd staan indien pre-salt.
“Watten wij uitvoeren zoals China is voornamelijk ruwe zonnebrandolie van den voorzout, ie is geen bitumen,” vertelde Petrobras CEO Magda Chambriard vorige week aan verslaggevers aan den zijlijn van eentje conferentie ter Houston.
Veel grove ladingen diegene China binnentreden indien Braziliaans bitumen bevatten werkelijk den Merey van Venezuela, ie vlaggenschip zware ruwe zonnebrandolie diegene veelal wegens China’s onafhankelijke raffinaderijen is gekocht van den wegens den staat gerunde PDVSA van Venezuela wegens intermediairs, volgens den handelsbronnen, tanker tracker Vortexa analytics plusteken inwonende PDVSA-documenten.
Kooplieden hebben Merey hoewel lang gebrandmerkt indien Bitumen Blend, hebben Chinese kooplieden verwoord, omdat raffinaderijen geen quota van ruwe zonnebrandolie van den overheid nodig hebben wegens den teerachtige zonnebrandolie hierbinnen te brengen.
Wegens den overstap te realiseren, wijzigen dealers den documentatie van den zendingen ter Braziliaanse herkomst wegens eentje verfrissend oorkonde van herkomst voordat den zonnebrandolie te verstrekken, zonder schepen ter den buurt van Brazilië te zenden of wegens schip-tot-schipactiviteiten te doorlopen, zeiden drietal van den kooplieden.
Dit schooljaar hebben verschillende schepen gecharterd wegens eentje tussenpersoon van Venezolaanse ruwe zonnebrandolie, Hangzhou Energy, hun signalen “vervalst” – zij plekken zij kunstmatig ter Brazilië tijdens ie laden ter Venezuela, volgens PDVSA -documenten plusteken den gegevens diegene wegens Tankertrackers.com zijn samengesteld.
Reuters wasgoed noch ter staat wegens eentje voeling te vinden voordat Hangzhou Energy, diegene volgens den PDVSA -documenten sinds 2021 ruwe zonnebrandolie uit Venezuela heeft geladen indien tussenpersoon.
Den Liberia-Flagged-tanker Karina laadde 1,8 miljoen vaten Venezolaanse Merey 16 ruwe zonnebrandolie voordat Hangzhou Energy ter sprokkelmaand onder den naam “Katelyn”, volgens eentje van den documenten plusteken tankertrackers.com. Ie spoof zijn signaal ter Venezuela, waardoor ie oningewijde dat ie uit Brazilië wasgoed vertrokken. Volgens tankertrackers.com worden ie ontslagen ter den Chinese Yangpu -haven start april.
Ie douanebureau van China reageerde noch onmiddellijk op eentje verzoek wegens commentaar. PDVSA, ie zonnebrandolie -ministerie van Venezuela plusteken den regering van Brazilië reageerde noch op verzoeken wegens commentaar.
Kosten Saver
Overgeschreven van ie verminderen van den trektocht plusteken ie korten van den schip-tot-schipkosten, doorspelen ladingen indien Braziliaan helpt erbij ie beveiligen van bankfinanciering, zei eentje van den kooplieden, eentje vaste dealer van Venezolaanse zonnebrandolie.
“Den besparingen op ie vrachtfront zijn noch veel, maar ie helpt erbij ie veiligstellen van financiering, ie verlichten van den financieringsdruk van kooplieden lopend den twee maanden durende rondreizen,” zei den persoon.
Den kooplieden weigerden te wordt gezegd wegens den kwetsbaarheid van ie stellingname.
China heeft, nipt indien Venezuela, veelvuldig verwoord dat ie zichzelf verzetsbeweging tegen unilaterale sancties.
China is den belangrijkste bestemming voordat den ruwe uitvoer van Venezuela.
Venezuela stuurde vorig schooljaar vrijwel 351.000 bpd zonnebrandolie plusteken zware motorbrandstof zoals China. Volumes stegen totdat 463.000 bpd ter den eerste viertal maanden van 2025, volgens PDVSA -documenten plusteken verzendgegevens diegene wegens Reuters zijn verzameld.
Ie grootste fragment van den invoer van Venezolaanse zonnebrandolie van China wordt nog steeds indien Maleisisch uitgeroepen, hetzij indien Maleisische ruwe zonnebrandolie of gem bitumen, hebben kooplieden verwoord, met minder dan 10% officieel gerapporteerd indien Venezolaans.
(Reporting wegens Chen Aizhu ter Singapore; aanvullende rapportage wegens Fabio Teixeira ter Rio den Janeiro; Herschrijven wegens Tony Munroe, Simon Webb plusteken Edmund Klamann)