NOT AVAILABLE

Voorbereiding op B-2 bombermissies

Wegens Mike Stone

Washington (Reuters) -Voordat u den cockpit van den B -2 Spirit Stealth Bomber van den Amerikaanse luchtstrijdkrachten vasthoudt voordat missies diegene zichzelf meer dan 40 uur kunnen uitstrekken, ondergaan vliegeniers weken van voorbereiding diegene zichzelf noch uitsluitend richt op vluchtplannen, maar zowel watten te opeten.

Den B-2, ene vliegende wiek van $ 2 miljard gebouwd om Northrop Grumman, speelde ene sleutelrol honingbij ie leveren van stakingen op den nucleaire locaties van Iran op zaterdag. Ie vereist buitengewoon uithoudingsvermogen van zijn tweepersoonsteam. Dat begint met ie vatten van hoe voeding alertheid plus vertering beïnvloedt tijdens intercontinentale vluchten diegene nagenoeg twee volledige dagen kunnen overwerkt.

“Wij gaan om slaapstudies, wij gaan feitelijk om voedingsonderwijs wegens iedereen van onzerzijds te kunnen leren: ene van onzerzijds, watten onzerzijds wakker maakt plus watten onzerzijds helpt wegens te te slapen”, zei gepensioneerde luitenant Steve Basham, diegene negen klas den B-2 vloog plus te 2024 met pensioen ging indien subsidiair overste van ie Amerikaanse Europese order.

Vliegers zijn getraind wegens op den hoogte te zijn van voedingsmiddelen plus hoe zij den vertering vertragen of versnellen – kritisch te ene vliegtuig met ene onderbeen scheikundig toilet. Basham’s go-to-maaltijd: kalkoensandwiches op tarwebrood, geen kaas. “Zo stug indien jouw kunt,” zei hij.

Met ene spanwijdte van 172 voetbeen (52,4 m) plus ene stealth-profiel vermag den B-2 6000 nautische mijlen vliegen zonder tanken, maar den meeste missies vergen meerdere tanken te den lucht. Dat veranderingsproces wordt steeds moeilijker naarmate den vermoeidheid begint.

Tanken wordt vensterluik gedaan – vliegeniers kunnen den boom noch zien diegene zichzelf uitstrekt van ene waterreservoir vol met gas diegene zichzelf bevestigt aan den B -2 16 voetbeen achter hun koppen. Ter positie daarvan vertrouwen zij op visuele gebruiksaanwijzing van den lichten van den tanker plus onthouden referentiepunten. ‘S Nachts, vooral op maanloze vluchten, wordt den taak watten Basham’ inherent riskant ‘noemde.

“Adrenaline hield jouw aan den tempo voordat jouw ie land binnenging,” zei hij. “Den adrenaline gaat weg. Jouw probeert ene ietsje stilte te krijgen plus jouw hebt nog steeds diegene laatste tanken.”

Den cockpit van den B-2 inhouden ene klein regio achter den zetels, waar vliegeniers op ene bloemperk kunnen ligt. Sunflower -zaden promoten sommigen attent te blijven tussen maaltijden.

Ondanks ie moderne ontwerp – functies diegene ie stealthy maken wegens infrarood-, radar- plus akoestische handtekeningen te verminderen – hangt ie welslagen van den B -2 ge van den menselijke prestaties. Den tweepersoonsbemanning van ie vliegtuig vervangt den grotere teams diegene nodig zijn voordat oudere bommenwerpers zoals den B-1B plus B-52 plus legt meer verantwoordelijkheid op elk piemel van den cockpitbemanning.

Ie Fly-By-Wire-systeem van den B-2, dat volledig horig is van computerinputs, is geëvolueerd sinds ie opwachting te 1989. Vroege software bleef achter honingbij pilootopdrachten plus compliceerde tanken, zei Basham. Updates hebben ene verbeterde responsiviteit, maar den uitdaging wegens op volwassene hoogte te strakke vorming te vliegen blijft existentie.

Tijdens operatie Allied Force te 1999 vlogen B-2’s 31 uur uitstapje rondreizen van Missouri zoals Kosovo, waardoor 33% van den doelen te den eerste acht weken sloeg, volgens den luchtstrijdkrachten. Ter Irak daalde ie vliegtuig meer dan 1,5 miljoen pond munitie overheen 49 sorties.

Den luchtstrijdkrachten is van project wegens den B-2- plus B-1-vloten te vervangen om den komende decennia ten minste 100 B-21 Raiders. Den B-2 kost vrijwel $ 65.000 vanaf uur wegens te werken, vergelijken met $ 60.000 voordat den B-1, blijkt uit Pentagon-gegevens.

“Onze vliegeniers permitteren ie er gemakkelijk uitzien, maar ie is verre van gemakkelijk,” zei Basham. Den gecompliceerde missies van den B-2 kunnen noch wordt gedaan “zonder ene enorme, massale scala aan planners op den vloer overheen den hele wereld plus beheerders diegene ervoor zorgen dat jouw immermeer ene wasgoed vliegtuig hebt.”

(Rapportage om Mike Stone te Washington; bewerkt om Stephen Coates)